Anmeld og få godkendt it-systemer
Anmeld og få godkendt it-systemer
Alle statslige myndigheder skal anmelde it-systemer til Rigsarkivet senest tre måneder inden de tages i brug
Det skal du anmelde
Statslige myndigheder skal anmelde alle typer af it-systemer, fx. ESDH-systemer, fagsystemer, systemlandskaber og dokumentsiloer.
I skal anmelde jeres it-system, så Rigsarkivet kan vurdere, om I skal aflevere en arkiveringsversion (kopi af) data og evt. dokumenter i systemet.
Hvis Rigsarkivet beslutter, at I skal aflevere en arkiveringsversion, så skal systemet godkendes for at sikre, at det kan arkiveres.
For systemer med dokumenter skal Rigsarkivet også godkende, at der sker en fyldestgørende registrering og lagring af dokumenter, så de kan fremsøges igen
Sådan anmelder du
Forbered dig
Læs vejledning til cirkulære nr. 9290 af 2013 om anmeldelse og godkendelse. Du finder den i afsnittet “Lovgivning og vejledning”.
Find dokumentation
Find oplysninger om systemets formål og indhold af data, så du har dem klar, når du udfylder anmeldelsesblanketten.
Udfyld blanketten
Udfyld anmeldelsesskemaet og vedhæft den dokumentation af systemet, som I har.
Vi sender bestemmelse
Vi sender en bestemmelse, som angiver om der afleveres en arkiveringsversion af system (bevares) eller ej (kasseres).
Supplerende oplysninger
Skal der afleveres en arkiveringsversion af systemet, vil du blive bedt om supplerende oplysninger med henblik på godkendelse.
Godkendelse
Når alle krav er opfyldt, godkender vi systemet.
Anmeld it-systemer
Dokumentation til anmeldelsen
Når du udfylder anmeldelsesblanketten, skal du give oplysninger om systemets formål og indhold af data, så vi kan vurdere om systemet er bevaringsværdigt og dermed skal afleveres til Rigsarkivet.
Vedhæft gerne den dokumentation I har på nuværende tidspunkt, fx:
- Kravsspecifikation
- Interne notater eller oplæg om formål med systemet
- Vejledninger (eller udkast til)
- Teknisk dokumentation af systemets indhold og opbygning
Supplerende dokumentation ved godkendelse
Hvis systemet skal bevares og afleveres til Rigsarkivet, skal Rigsarkivet godkende systemet for at sikre, at det er muligt at lave en arkiveringsversion efter afleveringsbekendtgørelse nr. 128. Du vil derfor blive bedt om at sende supplerende oplysninger:
For alle systemer
- Teknisk dokumentation af systemet i form af ER-diagram samt tabel- og feltbeskrivelse
- Beskrivelse af hvordan der kan produceres en arkiveringsversion af systemet (kun relevant, hvis der ikke er tale om en relationsdatabase) eller systemlandskabet
Særligt for systemer med dokumenter
- Instruks for brugen af systemet
- Beskrivelse af registreringssystematik
Særligt for tidligere godkendte systemer
Hvis systemet implementeres som en standardversion af et system, som Rigsarkivet tidligere har godkendt, er det ikke nødvendigt at fremsende teknisk dokumentation. Men hvis der er lavet specialtilpasninger af systemet, eller hvis det er en version, der ikke tidligere er anmeldt, skal dokumentationen sendes med.
Få hjælp til anmeldelsen
Har du spørgsmål til cirkulæret, vejledning eller anmeldelsesskemaet, kan du skrive til anmeldelse@rigsarkivet.dk.
Lovgivning og vejledning
Læs cirkulære nr. 9290 af 21. juni 2013 om anmeldelse og godkendelse på Retsinformation.
Relaterede sider
Lovgivning og vejledning om aflevering af it-systemer
Lovgivning og vejledning der vedrører afleveringen af offentlige myndigheders it-systemer
Aflever it-systemer fra statslige myndigheder
Statslige myndigheder skal aflevere it-systemer, som Rigsarkivet har truffet bevaringsbeslutning for, ca. en gang hvert 5. år
Tilsyn med kvalitetssikring
Rigsarkivet fører tilsyn med kvalitetssikring i statslige it-systemer med dokumenter.