Aflever it-systemer fra statslige myndigheder
Aflever it-systemer fra statslige myndigheder
Statslige myndigheder skal aflevere it-systemer, som Rigsarkivet har truffet bevaringsbeslutning for, ca. en gang hvert 5. år
Arkiveringsversioner skal være i et bestemt teknisk format. Derfor skal I kende og følge bekendtgørelse 128.
Hvad skal du aflevere?
Når I afleverer et it-system til Rigsarkivet, afleverer I et udtræk af data og eventuelle dokumenter fra systemet. Udtrækket kaldes en arkiveringsversion.
Arkiveringsversionen skal afleveres i et bestemt teknisk format, som er fastsat i bekendtgørelse nr. 128 af 12. februar 2020 om arkiveringsversioner.
En arkiveringsversion består af tre dele:
1
Data og eventuelle dokumenter fra it-systemet
2
Beskrivelse af data/dokumenter, af it-systemet og af dets administrative brug
3
Datastruktur: Oplysninger om hvordan data/dokumenter er lagret i arkiveringsversionen
Hvornår skal du aflevere?
For hvert ministerieområde er der indgået aftale med departementet om en plan for, hvornår den enkelte myndighed skal aflevere arkiveringsversioner af data i deres it-systemer. Planen fremgår af en cirkulæreskrivelse med et bilag med tidsplan for hvert ministerieområde.
Se cirkulæreskrivelsen med tidsplan for aflevering af it-systemer 2025-2026
Afleveringsforløb
I modtager brev fra Rigsarkivet
Rigsarkivet starter afleveringssagen ved at sende et brev om aflevering til myndigheden
Skal I bruge leverandør
I kan få hjælp fra en it-leverandør til jeres aflevering. I leverandørlisten kan I se leverandører, der tidligere har fået godkendt en aflevering.
Indhold og tidsplan
Rigsarkivet udsteder en afleveringsbestemmelse efter aftale med jer.
Indsend dokumentation
I indsender dokumentation til Rigsarkivets godkendelse. I denne forbindelse skal I overveje om tilgængelighedsfristen skal forlænges. Læs mere i afsnittet nedenfor.
Lav og test arkiveringsversion
I eller jeres leverandør laver en arkiveringsversion. Test den med Rigsarkivets testværktøj ADA (find link under Viden og værktøjer).
Aflevering
I afleverer jeres arkiveringsversion til Rigsarkivet. Se hvordan i afsnittet ‘Adresse og følgeseddel’. Vi tester og godkender den.
Forlængelse af tilgængelighedsfrister i forbindelse med aflevering af digitale data, vejledning og skema
Myndigheder kan i forbindelse med aflevering af data fra it-systemer forlænge fristen for, hvornår data – efter arkivlovens almindelige bestemmelser – bliver frit tilgængelige for offentligheden (kaldet tilgængelighedsfrist)
I denne vejledning finder I en beskrivelse af mulighederne for forlængelse af tilgængelighedsfristen samt et skema som I skal udfylde, hvis I ønsker ændringer. Skemaet skal du sende til anmeldelse@rigsarkivet.dk
Læs mere her: Vejledning og skema (1 skema).
Hvis I har behov for mere end ét skema, så kan I anvende denne version med fem skemaer – eller kontakte jeres kontaktperson i Rigsarkivet, der står for jeres aflevering: Vejledning og skema (5 skemaer).
Viden og værktøjer til dig, der skal aflevere
Lovgivning og vejledning om aflevering af it-systemer
Lovgivning og vejledning der vedrører afleveringen af offentlige myndigheders it-systemer
ADA – testprogram til arkiveringsversioner
ADA er Rigsarkivets program til at teste om en arkiveringsversion lever op til kravene i bekendtgørelse nr. 128 af 12. februar 2020.
Indexfiler der skal indgå i arkiveringsversionen
I arkiveringsversionen skal indgå indexfiler til beskrivelse og dokumentation af arkiveringsversionen.
Arkiveringsversioner – se eksempler
Se eksempler på hvordan forskellige typer it-systemer ser ud i arkiveringsversioner
Leverandørliste
Liste med leverandører der har udarbejdet og fået godkendt arkiveringsversioner af it-systemer
Udtræksprogram til databaseindhold
Tag de første skridt mod at lave en arkiveringsversion med ”Database Preservation Toolkit”
GDPR og aflevering til arkiv
Offentlige myndigheder skal fortsat aflevere persondata, som Rigsarkivet har bestemt til bevaring. Alle former for persondata kan ifølge §14 i Databeskyttelsesloven afleveres til arkiv efter reglerne i arkivloven, Data skal arkiveres før der foretages sletningskørsler.
Enkeltpersoners oplysninger kan undtages fra arkivering, såfremt personen aktivt har frabedt sig, at deres data bliver arkiveret. Når data er afleveret, kan myndigheden få adgang til data i Rigsarkivet efter arkivlovens bestemmelser. Dette kan indbefatte høring af Datatilsynet om samtykke.